Awitaminoza, zwana również hipowitaminozą, to groźny dla zdrowia stan, w którym w organizmie człowieka znajduje się za mało witamin. Dość często niedobory witamin diagnozuje się u pacjentów u progu wiosny, kiedy trudno o świeże owoce i warzywa, będące ich głównym źródłem. W takim wypadku warto zwrócić się o pomoc do doświadczonego dietetyka z Ober Clinic.

Witaminy to związki egzogenne – oznacza to, że nasz organizm nie jest ich w stanie sam wyprodukować, więc musimy je sobie dostarczać z pożywieniem. Witaminy są niezbędnymi substancjami do prawidłowego funkcjonowania organizmu, biorą udział w wielu życiowych procesach chemicznych, są konieczne do prawidłowej pracy poszczególnych narządów wewnętrznych. Dla przykładu – witamina A jest konieczna dla zachowania zdrowia oczu, witamina C jest ważna dla funkcjonowania układu immunologicznego, witamina D to podstawa zdrowia kości, witamina E – zdrowej i młodo wyglądającej skóry.

Gdy witamin w organizmie jest za mało…

Stan, w którym w organizmie znajduje się za mało witamin, nazywa się awitaminozą. Czasami jest on skutkiem pewnych chorób, objawiających się np. zaburzeniami wchłaniania i przyswajania witamin, znacznie częściej jednak awitaminozę wywołuje po prostu zły sposób odżywiania – restrykcyjne diety, wykluczanie z jadłospisu pewnych grup produktów czy złe komponowanie posiłków.

Awitaminoza, w zależności od tego, której witaminy dotyczy, może objawiać się na różne sposoby. Niedobór witaminy K może powodować zaburzenia krzepliwości krwi, witaminy C – częste przeziębienia i infekcje, witaminy A – kłopoty ze wzrokiem, witamin z grupy B – pękanie kącików ust czy problemy skórne.

O niedobory witamin w diecie nietrudno szczególnie u progu wiosny. Nie smakują nam wówczas owoce czy warzywa przywożone do naszych sklepów z dalekich państw, czekamy na nowalijki wprost z polskich pól i ogrodów. Trzeba jednak pamiętać, że do dyspozycji pozostają mrożonki, przetwory warzywne i owocowe, a marchewka, buraki, jabłka, kapusta czy papryka są tak samo wartościowe przez cały rok.

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że źródłem witamin są także inne produkty: pieczywo, kasze, makarony, mięso, nabiał, orzechy czy ryby. W przypadku problemów ze skomponowaniem pełnowartościowego jadłospisu warto skonsultować się z profesjonalnym dietetykiem, który podpowie, co, jak i w jakich ilościach jeść, by dostarczać sobie odpowiednich ilości witamin. Zapraszamy do Ober Clinic, gdzie skorzystać można z takiej właśnie pomocy -> http://oberclinic.pl/zakres-uslug/dietetyka/.