Zdrowe i zadbane zęby są wizytówką każdego człowieka. Poza względami estetycznymi prawidłowa higiena jamy ustnej stanowi podstawę dbania o zdrowie i dobre samopoczucie. Okazuje się jednak, że lista zasad dbania o zęby nie jest tak oczywista dla wszystkich, jakby się mogło wydawać. Warto odświeżyć lub w razie potrzeby poznać najważniejsze elementy, które składają się na profilaktykę przeciwpróchniczą zębów. Po wcieleniu ich w życie będziemy mieli kolejne powody do szerokiego uśmiechu!

Dlaczego należy bać się próchnicy?

Najczęstszym powodem, z którym do gabinetów stomatologicznych zgłaszają się Pacjenci jest próchnica zębów. Nie oszczędza ona nikogo, zarówno osób dorosłych, jak również dzieci, które mają skłonności do jedzenia dużej ilości słodkich przekąsek i napojów, a także nie zawsze pamiętają o stosowaniu się do zasadach właściwej profilaktyki zębów.
Warto podkreślić, że próchnica w początkowy stadium rozwoju nie daje żadnych zauważalnych objawów, co stanowi dodatkową trudność w jej szybkim wykryciu. Zaawansowane stadium próchnicy charakteryzuje się silnymi dolegliwościami bólowymi, które zmuszają Pacjentów do szybkiej interwencji u stomatologa. Niestety zlekceważenie pierwszych oznak próchnicy i brak regularnych przeglądów stomatologicznych prowadzą do spustoszenia w zębie, co w konsekwencji kończy się leczeniem endodontycznym (kanałowym), a w przypadku bardzo zaawansowanej próchnicy – ekstrakcją zęba.

Szczotkuj zęby minimum dwa razy dziennie

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia próchnicy zębów należy przynajmniej dwa razy dziennie, czyli rano i wieczorem dokładnie szczotkować zęby oraz oczyszczać przestrzenie międzyzębowe za pomocą nici dentystycznej. Prawidłowe szczotkowanie powinno trwać 2 minuty i polegać na wykonywaniu krótkich, wymiatających pociągnięć szczoteczką, uwzględniając również linie dziąseł i trudno dostępne zęby znajdujące się z tyłu.

Dobierz odpowiedni rodzaj pasty do zębów

W aptekach i drogeriach znajdziemy bardzo duży wybór past do zębów dedykowanym różnym przypadłościom, takim jak nadwrażliwość zębów, stany zapalne dziąseł, kamień nazębny czy przebarwienia. Jeśli nie jesteśmy pewni, po którą z nich powinniśmy sięgnąć, warto przed zakupem skonsultować się ze stomatologiem, który po dokonaniu przeglądu jamy ustnej pomoże dobrać odpowiedni rodzaj produktu, który będzie dbał o stan naszego uzębienia.

Pamiętaj o wymianie szczoteczki do zębów

Szczoteczka do zębów powinna być wymieniana od razu, kiedy zauważymy na niej oznaki zużycia, nie rzadziej jednak niż co trzy miesiące. Ponadto każdy rodzaj infekcji lub przeziębienie to kolejny powód do wymiany szczoteczki, w której włóknach lubią gromadzić się drobnoustroje, mogące przyczyniać się do nawrotu choroby. Dzięki temu zyskujemy gwarancję, że sprzęt z którego korzystamy jest bezpieczny.

Regularnie odwiedzaj gabinet stomatologiczny

Regularne odwiedzanie gabinetu stomatologicznego w celu kontroli stanu zębów i dziąseł stanowi podstawę prawidłowej higieny jamy ustnej. Lekarze rekomendują, aby zgłaszać się na tego typu kontrole dwa razy do roku. Dzięki temu w razie wykrytej próchnicy lub innych nieprawidłowości stomatolog będzie miał szansę, aby szybko zadziałać, minimalizując jednocześnie ryzyko wystąpienia poważniejszych komplikacji. Nie warto czekać na pierwsze symptomy bólowe, wtedy może być już niestety za późno, aby uratować ząb. Klinika Ober Clinic oferuje swoim Pacjentom możliwość korzystania z usług stomatologicznych w ramach umowy z NFZ. Warto już dzisiaj umówić się na przegląd zębów, aby zapewnić sobie spokój.