Sezon zimowy już prawie za nami. Narciarskie szaleństwa, jazda na łyżwach czy snowboardzie to świetna zabawa, ale niestety też dobra okazja do nabycia kontuzji, szczególnie dla osób, które robią to po raz pierwszy. W okresie zimowym na uszkodzenia ciała jesteśmy również narażeni podczas zwykłego wyjścia z domu, chodząc po oblodzonych schodach czy chodnikach. Na skutek niefortunnego upadku ucierpieć mogą nie tylko kości, ale także ścięgna i więzadła. Jedno jest pewne, żadnego z zimowych urazów nie należy lekceważyć.

Stłuczenie

Jest uszkodzeniem skóry i tkanki podskórnej, przebiegające z rozerwaniem drobnych naczyń krwionośnych. W następstwie stłuczenia tkanki miękkie ulegają naciągnięciu oraz zgnieceniu, a gromadząca się w nich wynaczyniona krew, prowadzi do powstania krwiaka i obrzęku.

Zwichnięcie

Mianem zwichnięcia określa się przemieszczenie powierzchni stawowych kości, co powoduje czasową lub stałą utratę ich fizjologicznego kontaktu, w następstwie siły działającego urazu. W każdym przypadku urazowego zwichnięcia obserwuje się uszkodzenie torebki stawowej, chrząstki oraz więzadeł, nierzadko również struktur znajdujących się wewnątrz stawu. Tego typu kontuzji towarzyszy zwykle powstanie krwiaków, a ulegające przemieszczeniu nasady kostne mogą uszkadzać pobliskie naczynia, nerwy oraz mięśnie. Do objawów zwichnięcia należą: ból, przymusowe ustawienie kończyny, ograniczenie jej ruchomości, zasinienie oraz obrzęk.

Skręcenie

O skręceniu mówimy wówczas, gdy dojdzie do uszkodzenia elementów stawowych, w wyniku działania siły przekraczającej ich wytrzymałość. W wyniku tego typu urazu uszkodzeniu może ulec torebka stawowa, więzadła, przyczepy ścięgien, chrząstka stawowa oraz fragmenty kostne, a zakres ruchów w stawie jest większy niż fizjologiczny. Typowe symptomy skręcenia to: ból, nasilający się podczas wykonywaniu ruchów, obrzęk oraz wzmożone ocieplenie skóry wokół stawu.

Złamanie

To całkowite przerwanie ciągłości kości, powstałe na skutek silnego, mechanicznego urazu. Podczas złamania dochodzi również do wylewów krwawych, uszkodzenia okostnej oraz przyległych mięśni i stawów. Jeśli doszło do przerwania ciągłości skóry mówimy o złamaniu otwartym, w przeciwieństwie do złamania zamkniętego, gdzie skóra pozostaje nienaruszona. Wśród objawów tego typu urazu znajdują się m.in.: silny ból, obrzęk, zasinienie oraz deformacja kończyny.

Kontuzja i co dalej?

Każdą kontuzję warto skonsultować z lekarzem ortopedą, aby uniknąć niebezpiecznych, bolesnych powikłań i na długo zachować sprawność stawów. Porady specjalisty można zasięgnąć w Klinice Ober Clinic, która świadczy również szeroką gamę zabiegów terapeutycznych, wśród których znajdują się:

• punkcje stawów
  • dobieranie ortez, stabilizujących uszkodzony staw
  • ostrzykiwanie stawów kwasem hialuronowy oraz osoczem bogatopłytkowym

W przypadku wątpliwości, lekarz może uzupełnić diagnostykę, wykonując badanie ultrasonograficzne uszkodzonego obszaru. Ta nieinwazyjna i bezbolesna procedura pozwala na ocenę ścięgien, więzadeł oraz mięśni. Jej niewątpliwym atutem jest również możliwość obejrzenia struktur stawowych w czasie ruchu oraz zlokalizowania miejsca urazu.
Niekiedy, po przebytym urazie konieczne jest leczenie operacyjne. Specjaliści z Ober Clinic zapewniają konsultacje kwalifikujące do zabiegów polegających na:

• zespoleniu odłamów kostnych
  • leczeniu uszkodzeń więzadeł i ścięgien oraz ich rekonstrukcji
  • leczeniu zaburzeń zrostu kości i zastarzałych złamań
  • uwalnianiu blizn oraz zrostów