Urologia jest dziedziną medycyny, w ramach której diagnozuje się i leczy choroby układu moczowego zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn? Jakie konkretnie schorzenia leczyć może urolog? Jakie objawy powinny skłonić do wizyty u tego typu specjalisty? Odpowiadamy na te i inne pytania!

Układ moczowy człowieka zbudowany jest m.in. z nerek, dróg moczowych, pęcherza moczowego oraz cewki moczowej. Jego głównym zadaniem jest przefiltrowywanie z organizmu szkodliwych produktów ubocznych przemiany materii oraz ich wydalanie z moczem. Układ moczowy jest bezpośrednio powiązany z układem płciowym, dlatego też często mówi się o układzie moczowo-płciowym. Jakiekolwiek dysfunkcje w jego funkcjonowaniu mogą wywoływać u człowieka nieprzyjemne dolegliwości, często bywają zagrożeniem zdrowia, a nawet życia.

Kiedy zgłosić się do urologa?

Do urologa należy zgłosić się jeśli zaobserwujemy u siebie objawy w postaci;

• bólu podczas oddawania moczu,
  • swędzenia i pieczenia podczas oddawania moczu,
  • zwiększonej potrzeby oddawania moczu (tzw. parcia naglące),
  • uczucia nieopróżnionego pęcherza po mikcji,
  • bólu w podbrzuszu nieustalonego pochodzenia,
  • obecności krwi w moczu,
  • zatrzymania moczu,
  • problemów ze wzwodem (u mężczyzn),
  • obecności guzów na jądrach (u mężczyzn),
  • bólu podczas współżycia (u mężczyzn i kobiet).

Lekarz może zlecić wykonanie badań laboratoryjnych moczu (zarówno ogólnych, jak i specjalistycznych – np. badanie specyficznego antygenu sterczowego PSA oraz testosteronu u mężczyzn), a także badań obrazowych – USG jamy brzusznej, USG dróg moczowych, USG prostaty (przez powłoki brzuszne lub przez sondę doodbytniczą). W zależności od objawów, wykonana może zostać urografia, badanie urodynamiczne, cytoskopia czy biopsja fuzyjna prostaty.

Jakie choroby leczy urolog?

Urolog zajmuje się leczeniem takich chorób, jak bakteryjne zakażenia dróg moczowych, stany zapalne dróg moczowych, zaburzenia funkcjonowania pęcherza (zaleganie moczu, popuszczanie moczu), krwiomocz, kamica nerkowa, żylaki powrózka nasiennego, torbiele nerek, łagodny przerost stercza, zaburzenia erekcji, a także nowotwory: pęcherza moczowego, prostaty, jąder i nerek.

Część z tych chorób wymaga jedynie leczenia farmakologicznego, inne leczy się zabiegowo. Dobrym przykładem może tu być kamica nerkowa czy łagodny przerost prostaty – w przypadku każdej z tych chorób dostępnych jest kilka różnych zabiegowych metod leczenia, które dobiera się do indywidualnego przypadku.

W Ober Clinic nasi doświadczeni urolodzy wykonują nowoczesne i mało inwazyjne zabiegi leczenia stulejki oraz krótkiego wędzidełka. Są to częste problemy natury urologiczne, które wywołują u mężczyzn dyskomfort, ból i negatywnie wpływają na życie seksualne. Operacja bywa w takich przypadkach najskuteczniejszą metodą leczenia.

Osoby wymagające konsultacji z doświadczonymi urologami zapraszamy do Ober Clinic. Zapewniamy opiekę specjalistów i krótkie terminy oczekiwania na wizytę. Skontaktuj się z nami i zapytaj o szczegóły -> https://oberclinic.pl/kontakt/.