Zima to trudny czas dla naszych organizmów. Mróz, przenikliwy wiatr, wahania ciśnienia i temperatur – w połączeniu z przemęczeniem i za małą ilością snu czynniki te sprawiają, że nietrudno o infekcję bakteryjną czy wirusową. Na szczęście również zimą można zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie – pomoże w tym odpowiednio skomponowana zimowa dieta!

Zimą wielu z nas zauważa u siebie zwiększony apetyt – zwłaszcza na słodkie przekąski, dania ciepłe i tłuste. Nic w tym dziwnego. W chłodnej części roku organizm potrzebuje nieco więcej kalorii, by bez względu na temperaturę za oknem utrzymać stałą temperaturę ciała, a wytwarzanie ciepła jest procesem energochłonnym. Niestety, podjadanie ciasteczek czy zbyt tłustych produktów może skutkować tyciem. Dlatego zimą należy jeść mądrze i regularnie.

Zimowa dieta – najważniejsze składniki

Zimowa dieta powinna być bogata przede wszystkim w witaminy oraz minerały, które usprawniają działanie układu odpornościowego, chroniącego nas przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Szczególnie ważna jest witamina C, która bierze udział w produkcji komórek odpornościowych i uszczelnia ściany naczyń krwionośnych. Znaleźć można ją m.in. w czerwonej papryce, natce pietruszki, owocach cytrusowych oraz przetworach z porzeczek. Niezbędnym źródłem energii powinny być zimą węglowodany, ale te złożone, czyli trawione powoli i stopniowo uwalniające energię do organizmu. Zawierają je produkty pełnoziarniste: pieczywo, kasze, makarony, otręby. Nie można zapominać o produktach mlecznych (kefirach, maślankach, jogurtach naturalnych), zawierających w sobie cenne kultury bakterii, dobroczynnie wpływających na jelita (a to właśnie tam rozpoczyna się produkcja komórek odpornościowych) oraz żywności zawierającej wielonienasycone kwasy tłuszczowe – rybach, olejach roślinnych, oliwie z oliwek. Oczywiście w razie potrzeby zimowy jadłospis pomoże skomponować nasz doświadczony dietetyk -> http://oberclinic.pl/zakres-uslug/dietetyka/.

Jedz regularnie!

Układając zimową dietę nie można zapominać, że liczy się nie tylko to, co i w jakich ilościach jemy, ale także jak często. Aby organizm stale otrzymywał wszystkie niezbędne mu składniki, należy codziennie jeść cztery-pięć niewielkie posiłki co trzy-cztery godziny. Warto, aby przynajmniej dwa z nich, szczególnie w okresie największych mrozów, były ciepłe. U większości z nas tradycyjnie jednym z nich jest obiad. Drugim może być śniadanie, np. w postaci owsianki. Pozwoli to cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem przez cały rok!