Przebarwienia, pieprzyki i inne zaobserwowane na ciele zmiany skórne mogą sygnalizować rozpoczynający się proces chorobowy. Dlatego też niezmiernie ważne jest obserwowanie swojego ciała, aby móc jak najszybciej wychwycić wszelkie nieprawidłowości. Konsultacja u lekarza dermatologa połączona z szybkim włączeniem odpowiedniej kuracji znacznie zwiększa szanse na szybkie i skuteczne wyleczenie. W dzisiejszym artykule opisujemy zmiany skórne, których nie wolno lekceważyć!

Czy wiedzieliście, że skóra stanowi największy narząd człowieka, którego powierzchnia może sięgać nawet 2m2? Jednak wraz z upływem czasu jej stan ulega pogorszeniu się. Do zwiększenia tempa starzenia się skóry przyczyniają się również niezdrowe nawyki, takie jak palenie papierosów lub nadmierne opalanie się – szczególnie w połączeniu z brakiem stosowania odpowiedniej ochrony przeciwsłonecznej.

Skąd się biorą zmiany skórne?

Zastanawialiście się kiedyś, skąd biorą się krosty, wypryski i choroby skóry? Okazuje się, że przyczyn może być bardzo wiele: działanie hormonów, reakcja na zażywane leki, a także problemy bakteriologiczne. Najczęściej zmiany skórne występują na twarzy, rękach, nogach i plecach. Z całą pewnością nie można bagatelizować nawet najdrobniejszych problemów, powinny być one przez nas uważnie obserwowane, a w razie zwiększenia się ich intensywności jak najszybciej skonsultowane z dermatologiem.

Najczęstsze powodów pojawiania się zmian skórnych:

• Uczulenia (zaczerwienienie, wysypka, krosty są następstwem bezpośredniego kontaktu z alergenem)
  • Bakterie (przyczyną zakażenia skóry jest m. in. stan zapalny i jej niewłaściwe pH)
  • Pasożyty
  • Reakcja alergiczna na leki (głównie na antybiotyki oraz leki przeciwzapalne)
  • Geny (dziedziczne choroby skóry)
  • Hormony (np. trądzik pojawiający się w okresie dojrzewania)

Niechciane pamiątki z wakacji

Letni klimat sprzyja odprężeniu, które powoduje, że bardzo łatwo zapominamy o odpowiedniej ochronie skóry przed działaniem promieni słonecznych. Brak regularnego stosowania kosmetyków z filtrem (standardowo co kilka godzin plus po każdej kąpieli w basenie lub morzu) może przyczyniać się do pojawienia się chorób skóry. Dermatolodzy ostrzegają, że słońce stanowi czynnik wyzwalający transformację nowotworową zmian barwnikowych. Po powrocie z wakacyjnych wojaży warto dokładnie obejrzeć wszystkie pieprzyki i znamiona, które posiadamy. Co powinno nas zaniepokoić? Zwiększenie ich rozmiarów, uwypuklenie, świąd, pieczenie, zmiana barwy, a także pojawienie się nowych pieprzyków i znamion.

Problemy dermatologiczne u seniorów

Z problemami dermatologicznymi borykają się wszyscy: dzieci, młodzież, osoby dorosłe. Jednak najbardziej narażone na występowanie chorób skóry są osoby w dojrzałym wieku. Z każdym rokiem życia dochodzi bowiem do stopniowego zaniku włókien sprężystych, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia elastyczności skóry. Osoby starsze zmagają się z przesuszeniem skóry, która robi się szorstka, ma skłonność do pękania i staje się niezwykle wrażliwa na wszelkiego rodzaju urazy i bodźce (zarówno mechaniczne, jak również chemiczne).

Najpopularniejsze choroby skóry, z którymi zmagają się seniorzy:

• Półpasiec (choroba wirusowa, występuje przeważnie po jednej stronie twarzy lub tułowia, pojawiają się zmiany skórne w postaci pęcherzyków surowiczych zgrupowanych lub rozsianych w obrębie zajętego obszaru ciała)
  • Grzybica (osoby starsze najczęściej zmagają się z grzybią stóp oraz paznokci, charakteryzuje się odczuwaniem silnego swędzenia na objętym chorobą obszarze, jak również pojawieniem się pęknięć skóry).
  • Róża (choroba bakteryjna, którą wywołują paciorkowce, stanowi ostry stan zapalny skóry i tkanki podskórnej. Charakterystycznymi objawami jest rumień oraz towarzyszący mu obrzęk, a także gorączkę i złe samopoczucie)
  • Zakażenia drożdżakowe (do zakażenia dochodzi na skórze oraz błonach śluzowych, przyczyną może być m. in. zażywanie antybiotyków, zaburzenia hormonalne oraz cukrzyca)

Ze zmianami skórnymi do dermatologa

Nie każda zmiana skórna, która pojawi się na skórze zwiastuje poważną chorobę. Nie oznacza to jednak, że możemy ją zbagatelizować. Zwróćmy uwagę na wszelkie zmiany w strukturze i wyglądzie posiadanych już pieprzyków oraz znamion (czy nie uległy one powiększeniu, czy nie stały się bardziej wypukłe, czy sączy się z nich płyn). Konsultacji lekarskiej wymagają również zmiany skórne posiadające nieregularny kształt, niesymetryczne, wielobarwne, a także duże (o rozmiarze średnicy powyżej 6 milimetrów).

Pamiętajmy, że każda zaobserwowana przez nas zmiana skórna, która utrzymuje się przez dłuższy czas lub pojawienie się nowej zmiany, której do tej pory nie mieliśmy jest wskazaniem do konsultacji z dermatologiem. Wyłącznie fachowa konsultacja zagwarantuje nam pewność postawienia prawidłowej diagnozy. W myśl zasady, że „lepiej odbyć o jedną wizytę lekarską za dużo, niż do końca życia żałować tego, że nie pojawiliśmy się na czas u specjalisty”.