Markery nowotworowe to specyficzne związki chemiczne wydzielane przez organizm człowieka podczas toczącej się choroby nowotworowej. Śledzenie stężenia markerów na różnych etapach choroby umożliwia podejmowanie określonych działań, które mają na celu powrót pacjenta do zdrowia.

Do markerów nowotworowych zalicza się rozmaite substancje chemiczne (np. białka, hormony czy enzymy), które są produkowane przez komórki nowotworowe lub przez zdrowe tkanki w ramach odpowiedzi immunologicznej. Nienaturalnie wysokie stężenie tych substancji może świadczyć o toczącej się chorobie nowotworowej.

Wskazania medyczne do przeprowadzenia badania
Markery nowotworowe można wykryć w próbce krwi lub moczu, dlatego główną zaletą tej metody diagnostycznej jest szybkość i prostota wykonania. Warto jednak wiedzieć, że w praktyce medycznej nie stosuje się oznaczania markerów nowotworowych w celu pierwszego zdiagnozowania choroby. Lekarze zlecają takie badanie zazwyczaj w trzech konkretnych sytuacjach:

• w celu monitorowania przebiegu choroby już rozpoznanej,
• w celu oceny efektywności prowadzonej terapii onkologicznej,
• po zakończonym leczeniu, w celu wczesnego wykrycia ewentualnej wznowy choroby.

Oznaczanie markerów jako metoda profilaktyki
Pomimo braku wskazań typowo medycznych do przeprowadzenia badania, oznaczanie markerów nowotworowych może być dla pacjenta jednym ze sposobów skutecznej profilaktyki nowotworowej. Biorąc pod uwagę fakt, że nawet niewielkie przekroczenie stężenia markerów powyżej dopuszczalnej normy może sugerować proces nowotworowy, wykonanie takiego badania pozwala wykryć chorobę na bardzo wczesnym etapie.

Rodzaje markerów nowotworowych
Wśród najbardziej popularnych markerów nowotworowych można wyróżnić m.in.:

• AFP – podwyższony poziom tego antygenu może sugerować rozwój nowotworu wątroby lub niektóre rodzaje nowotworów jądra;
• βHCG – jest to hormon produkowany przez organizm kobiety w czasie ciąży – wówczas jego stężenie regularnie wzrasta; w innym przypadku wykrycie βHCG może oznaczać rozwój wielu rodzajów nowotworów, m.in. macicy, jajników, jąder, jelita lub pęcherza moczowego;
• CA 125 – podwyższone stężenie tego markera występuje u 80% kobiet chorych na raka jajnika;
• CA 15-3 – nienaturalnie wysoki poziom tego markera w krwi kobiety może sugerować rozwój raka piersi;
• CA 19-9 – wielokrotne przekroczenie dopuszczalnego poziomu tego antygenu wskazuje na rozwój raka trzustki lub dróg żółciowych;
• CA 72-4 – wysoki poziom tego antygenu może oznaczać raka żołądka lub inny nowotwór układu pokarmowego;
• CEA – oznaczenie poziomu stężenia tego markera pozwala wykryć nowotwór jelita grubego lub przerzuty nowotworowe niezależne od rodzaju choroby;
• PSA – podwyższony poziom tego antygenu może sugerować rozwój raka gruczołu krokowego.

Interpretacja wyników
Poziom stężenia antygenów zawarty w granicach dopuszczalnej normy nie powinien budzić niepokoju pacjenta, ponieważ wiele wymienionych związków występuje w organizmie człowieka naturalnie. Natomiast nawet niewielkie przekroczenie normy powinno zostać skonsultowane z lekarzem. Warto jednak pamiętać, że minimalne odstępstwo od normy niekoniecznie musi oznaczać rozwój choroby nowotworowej, a zupełnie inne schorzenie.

Inna sytuacja może mieć miejsce podczas oznaczania markerów nowotworowych po zakończonej terapii onkologicznej. Istnieje bowiem możliwość, że choroba nowotworowa uległa wznowie, ale stężenie markerów nie jest jeszcze na tyle wysokie, aby można było ją stwierdzić. Ze względu na różne okoliczności, wszystkie wyniki badań powinien interpretować tylko i wyłącznie doświadczony lekarz.

Oznacz markery nowotworowe w klinice Ober Clinic
Ze względu na łatwość wykonania badania, oznaczanie markerów nowotworowych z krwi lub moczu stanowi bardzo dobrą metodę profilaktyki nowotworowej. Wczesne wykrycie choroby i szybkie wdrożenie odpowiedniego leczenia daje duże szanse na powrót do pełnego zdrowia. W celu oznaczenia markerów nowotworowych zapraszamy do naszej kliniki.

Wszystkie osoby zainteresowane zapraszamy do Ober Clinic ! Zapewniamy opiekę doświadczonych specjalistów i miłą, serdeczną atmosferę -> https://oberclinic.pl/kontakt/.