Dna moczanowa – czym jest spowodowana?

Dna moczanowa (inna nazwa: artretyzm, podagra) to przewlekła   choroba   dotycząca   całego   organizmu   związana   z zaburzeniami przemiany materii. Polega na odkładaniu się złogów kwasu moczowego w stawach, ścięgnach więzadłach oraz nerkach. Przyczyną dny jest odkładanie się w tkankach kryształów moczanu sodu, wskutek zwiększonego stężenia we krwi kwasu moczowego. Może być to wynikiem nadmiernej jego produkcji lub zmniejszonego wydalania z organizmu. Choroba może zaatakować różne stawy, jednak najczęściej atakuje staw dużego palca stopy.

Dna moczanowa – objawy?

Objawem dny moczanowej jest pojawienie się stanu zapalnego w chrząstkach, więzadłach, ścięgnach oraz w obrębie stawów obwodowych, głównie rąk i stóp. Kryształki kwasu moczowego mogą pojawić się również w małżowinach usznych jako podskórne guzki moczanowe, zwane guzkami dnawymi. W przypadku nieleczonej lub błędnie leczonej dny moczanowej, może dojść do zaatakowania dużych stawów i narządów miąższowych, m.in. nerek, wątroby, co prowadzi do ich uszkodzenia.

Innymi objawami dny moczanowej są:

• gorączka, dreszcze, zmęczenie, osłabienie;
  • tworzenie się guzków moczanowych;
  • choroby towarzyszące (np. nadciśnienie tętnicze, choroby serca, otyłość, cukrzyca, zaburzenia lipidowe);
  • problemy z poruszaniem się (chodzeniem, wstawaniem, kucaniem).

Czynniki sprzyjające rozwojowi dny moczanowej

Do czynników tych zaliczamy m.in.:

• genetyczne uwarunkowanie do zaburzeń metabolizmu kwasu moczowego;
  • płeć męską (mężczyźni chorują na dnę moczanową 7–10 razy częściej niż kobiety);
  • kobiety po menopauzie;
  • wiek powyżej 30. roku życia;
  • spożywanie produktów bogatych w puryny, z których powstaje kwas moczowy;
  • diety restrykcyjne oraz wysokobiałkowe;
  • zażywanie niektórych leków (aspiryna, leki moczopędne);
  • nadużywanie alkoholu;
  • odwodnienie;
  • stan po przeszczepie.

Dna moczanowa – rozpoznanie

Rozpoznanie choroby opiera się na wywiadzie, wynikach badań laboratoryjnych i radiologicznych. Podstawowym badaniem laboratoryjnym w diagnostyce dny moczanowej jest badanie stężenia kwasu moczowego we krwi. Podwyższony wynik nie świadczy od razu o dnie moczanowej – występuje wówczas hiperurykemia (zwiększone stężenie kwasu moczowego we krwi), która wymaga dalszej diagnostyki. Zalecane jest wykonanie również lipidogramu, ponieważ wysoki poziom cholesterolu może współwystępować z zaburzeniami metabolizmu kwasu moczowego. Dodatkowe badania w diagnostyce dny moczanowej to m.in.: dobowa utrata kwasu moczowego z moczem, analiza płynu stawowego pod mikroskopem (stwierdzenie, czy nie ma w nim kryształów moczanu sodu), RTG, USG stawów.

Jaka jest profilaktyka w dnie moczanowej?

Najlepszym sposobem na uniknięcie dny moczanowej jest utrzymanie prawidłowej masy ciała oraz zmniejszenie spożycia mięsa i alkoholu. W miarę możliwości nie należy stosować leków zwiększających stężenie kwasu moczowego (np. diuretyków).

Nieleczona dna moczanowa, nie tylko jest bardzo dokuczliwa ze względu na swoje objawy, ale również niesie za sobą groźne dla życia powikłania.  Konsekwencją jej nieleczenia może być: kamica moczowa, uszkodzenie narządu ruchu (nadżerki w stawach wywołane kryształami moczanu sodu powodują artretyzm) i niepełnosprawność, zawał serca, udar mózgu.

Wszelkie niepokojące objawy należy skonsultować z lekarzem, który zleci wykonanie niezbędnych badań diagnostycznych. W Ober Clinic wykonasz szereg niezbędnych badań laboratoryjnych – poznaj ofertę: https://oberclinic.pl/zakres-uslug/badania-laboratoryjne/