Choć haluksy to schorzenie dotyczące przede wszystkim kobiet po 50. roku życia, to jednak borykają się z nimi również młodsze panie oraz mężczyźni. Ważne, by ich leczenie rozpocząć jak najszybciej – wówczas można uniknąć zabiegów chirurgicznych. Na konsultacje ortopedyczne z doświadczonymi specjalistami zapraszamy oczywiście do Ober Clinic!

Haluksy to dość często spotykana deformacja stopy. Jej anatomiczną przyczyną jest spłaszczenie łuku poprzecznego stopy oraz postępujące przenoszenie punktu podparcia stopy z pierwszej kości śródstopia na kość drugą i trzecią. Z tego właśnie powodu stopa traci swój naturalny, anatomiczny kształt – paluch wykrzywia się w kierunku pozostałych palców stopy, a na jej wewnętrznej krawędzi pojawia się guz. Może to powodować nie tylko problemy estetyczne czy niemożność zakupu obuwia, ale również dolegliwości bólowe czy stany zapalne w stawach stopy.

Jakie są przyczyny haluksów? Mają one podłoże genetyczne, mogą być spowodowane chorobami układu ruchu (np. reumatoidalnym zapaleniem stawów) czy nieleczonym płaskostopiem. U młodych kobiet haluksy w większości przypadków są jednak efektem częstego noszenia niewygodnych butów na wysokim obcasie i ze zwężonymi czubkami.

Leczenie haluksów – u ortopedy!

Leczenie haluksów – o ile zostaną zdiagnozowane na wczesnym etapie rozwoju – jest możliwe przy pomocy mało inwazyjnych metod. Najpierw oczywiście należy udać się na konsultacje do ortopedy: lekarz przeprowadzi wywiad, badanie przedmiotowe, a w razie konieczności zleci wykonanie badań obrazowych, np. RTG. Na tej podstawie oceni, jak zaawansowane są haluksy i czy można je leczyć np. przy pomocy odpowiednich wkładek ortopedycznych, szyn ortopedycznych, aparatów korekcyjnych lub separatorów palców. Jeśli jednak zmiany są już rozległe, jedynym wyjściem może okazać się zabieg chirurgiczny – na szczęście obecnie dostępne są już takie metody, które nie wymagają od pacjenta długotrwałego unieruchomienia czy żmudnej rehabilitacji.

Na konsultacje z doświadczonym ortopedą zapraszamy oczywiście do Ober Clinic – nasz specjalista pokieruje diagnostyką haluksów i dobierze odpowiedni dla danego pacjenta sposób leczenia. Oczywiście u naszych ortopedów można uzyskać pomoc także w przypadku innych chorób i urazów narządu ruchu. Zachęcamy do kontaktu -> https://oberclinic.pl/kontakt/.