Choroby układu moczowo-płciowego zdarzają się zarówno kobietom, jak i mężczyznom – problem w tym, że panowie zdecydowanie rzadziej zgłaszają się z nimi do specjalisty. Ignorują niepokojące objawy, bagatelizują je, wstydzą się badań, a choroba się pogłębia. Tymczasem urolog może naprawdę pomóc w szybkim i małoinwazyjnym leczeniu wielu schorzeń układu moczowo-płciowego u panów!

Na początek profilaktyka – do urologa regularnie powinni zgłaszać się mężczyźni w wieku 45-50 lat – wtedy to znacznie wzrasta ryzyko zachorowania na nowotwór gruczołu krokowego (prostaty), który jednym z najczęściej występujących nowotworów u mężczyzn. Regularne, wykonywane raz do roku badania – takie jak badania per rectum (palcem przez odbyt), USG gruczołu krokowego oraz badania krwi (głównie stężenia swoistego antygenu sterczowego PSA) – pozwalają wykryć ewentualne zmiany we wczesnym stadium i w porę wdrożyć odpowiednie leczenie. Jeśli w najbliższej rodzinie pacjenta występowały przypadki raka prostaty, na badania profilaktyczne należy zgłaszać się wcześniej, nawet w wieku 35-40 lat.

Kłopoty z oddawaniem moczu? Urolog pomoże!

Do urologa trzeba oczywiście udać się również wtedy, gdy pacjent zaobserwuje u siebie jakiekolwiek niepokojące objawy związane z funkcjonowaniem układu moczowo-płciowego, głównie z oddawaniem moczu. Może to być:

• zwiększona częstotliwość oddawania moczu,
  • parcia naglące,
  • osłabienie strumienia moczu,
  • uczucie niepełnego oddania moczu,
  • ból i szczypanie podczas mikcji,
  • obecność krwi w moczu.

Mogą to być objawy np. bakteryjnego zakażenia układu moczowego lub dość często spotykanego u mężczyzn łagodnego rozrostu prostaty. Gruczoł ten z wiekiem rozrasta się (odpowiedzialne są za to głównie zmiany hormonalne zachodzące w organizmie mężczyzn już po 40. roku życia), a ponieważ przez sam środek prostaty przebiega cewka moczowa, pojawiają się właśnie tego typu problemy. Towarzyszyć mu mogą zaburzenia erekcji czy przedwczesny wytrysk.

Co ważne, wcześnie wykryty łagodny przerost prostaty można leczyć farmakologicznie – w bardziej zaawansowanych stadiach konieczne bywają już zabiegi chirurgiczne, wykonywane metodą tradycyjną lub laparoskopową. Ostatecznością jest operacja radykalnej prostatektomii, czyli całkowitego usunięcia gruczołu krokowego.

Wizyta u urologa jest w wielu przypadkach koniecznością – szybka diagnoza może ratować zdrowie, a nawet życie! Wszystkich panów wymagających opieki doświadczonych specjalistów zapraszamy do Ober Clinic! Zadzwoń lub napisz do nas i umów się na wizytę w dogodnym terminie -> https://oberclinic.pl/kontakt/. Zapraszamy!