Według statystyk Krajowego Rejestru Nowotworów, w ciągu ostatnich 30 lat zachorowalność na raka prostaty w Polsce wzrosła aż 7-krotnie. Niestety, perspektywy na przyszłość nie są wesołe – eksperci twierdzą, że będzie jeszcze gorzej, a nasz kraj pozostanie w niechlubnym gronie państw, w których zwiększa się umieralność spowodowana rakiem prostaty. Tymczasem profilaktyka jest prosta – wystarczy regularnie się badać, i to już po 40. roku życia.

Prostata – zwana także gruczołem krokowym lub sterczem – to gruczoł będący częścią układu moczowo-płciowego mężczyzny, który bierze udział m.in. w produkcji nasienia. Wraz z wiekiem, głównie na skutek zmian hormonalnych, u wielu mężczyzn dochodzi do łagodnego przerostu prostaty. Niestety, prostata jest również bardzo mocno narażona na zmiany złośliwe – jeszcze niedawno rak prostaty był trzecim pod względem częstotliwości występowania nowotworem złośliwym wśród mężczyzn w Polsce, obecnie jest już drugi. Bardzo wysokie są także statystyki dotyczące śmiertelności wśród pacjentów ze zdiagnozowanym rakiem prostaty – powodem jest to, że choroba wykrywana jest za późno, gdy o skuteczne leczenie jest już trudno.

Każdy mężczyzna w pewnym wieku powinien regularnie zgłaszać się do urologa w celu wykonania prostego badania per rectum (przez odbyt) – pozwala ono wykryć już niewielkie powiększenie prostaty i – w razie potrzeby – szybko przeprowadzić bardziej szczegółową diagnostykę. Wówczas zyskuje się wiedzę, czy przerost prostaty ma charakter łagodny czy złośliwy.

Badania prostaty – kiedy się zgłosić?

Do urologa należy zgłaszać się za każdym razem, kiedy mężczyzna zauważy u siebie jakiekolwiek niepokojące objawy ze strony układu moczowo-płciowego:

• problemy z oddawaniem moczu,
  • częstomocz,
  • parcia naglące,
  • uczucie niepełnego opróżnienia po mikcji,
  • ból podczas oddawania moczu,
  • obecność krwi w moczu.

Bardzo ważne są także badania profilaktyczne. Przyjmuje się, że przynajmniej raz do roku do urologa powinni się pojawiać panowie po ukończeniu 50. roku życia – wtedy częstotliwość występowania zarówno łagodnego przerostu prostaty, jak i zmian nowotworowych znacząco wzrasta. Jeżeli jednak mężczyzna jest obciążony nowotworem gruczołu krokowego rodzinnie, tzn. choroba występowała u dziadka, ojca, brata lub innych mężczyzn w rodzinie, badania profilaktyczne są wskazane już po 40. roku życia.

Warto bowiem pamiętać, że wcześnie wykryty rak prostaty jest uleczalny, a terapia w wielu przypadkach kończy się wówczas na samym wycięciu gruczołu (prostatektomia radykalna), bez konieczności stosowania hormonoterapii czy chemioterapii. Co ważne, współczesna urologia onkologiczna zna już metody mało inwazyjnego usuwania prostaty, m.in. z użyciem robotów chirurgicznych, co jest mniej obciążające pacjenta i obarczone niższym ryzykiem powikłań. Dlatego warto się badać – i to regularnie!

Na konsultacje z doświadczonymi urologami zapraszamy do naszej Ober Clinic w Warszawie – na miejscu można u nas wykonać również badania diagnostyczne w postaci USG czy biopsji fuzyjnej. Zachęcamy do kontaktu -> https://oberclinic.pl/kontakt/.