Kłębuszkowe zapalenie nerek

Kłębuszkowe zapalenie nerek to następstwo zakażeń o podłożu bakteryjnym (paciorkowce, gronkowce, pneumokoki, meningokoki) lub wirusowym (wirus ospy wietrznej, wirusy zapalenia wątroby). Gdy w kłębuszkach nerkowych zaczynają się gromadzić antygeny, czyli obce białka bakterii, układ immunologiczny organizmu zostaje zmobilizowany do reakcji obronnej, co prowadzi do powstania stanu zapalnego. Zazwyczaj kłębuszkowe zapalenie nerek rozwija się około 1-2 tygodnie po przebytej infekcji np. zapalenie gardła lub zakażenia skóry (ostre kłębuszkowe zapalenie nerek).

Kłębuszkowe zapalenie nerek – objawy

Jednak kłębuszkowe zapalenie nerek nie zawsze daje o sobie znać. Ze względu na brak objawów chory może nawet nie wiedzieć, że je ma. Jeśli choroba ma ostrzejszy przebieg, można zauważyć następujące objawy, które pojawiają się 1–2 tygodnie po infekcji:

• obrzęki (zlokalizowane głównie pod oczami, rzadko uogólnione);
  • zmiana koloru moczu na różowy, czerwonawy lub brunatny;
  • pienienie się moczu (jeśli jest duża ilość białka w moczu);
  • ból w okolicy nerek;
  • gorączka;
  • problemy z oddawaniem moczu;
  • zmniejszenie objętości moczu;
  • problemy ze strony układu pokarmowego;
  • objawy nadciśnienia tętniczego.

Kłębuszkowe zapalenie nerek – diagnostyka i leczenie

Wstępne rozpoznanie choroby nerek następuje na podstawie zgłaszanych przez pacjenta dolegliwości, nieprawidłowości w badaniu fizykalnym i obecności w moczu białka oraz erytrocytów, czyli czerwonych krwinek. Wtedy lekarz zleca badanie krwi, by ocenić, czy nie ma niewydolności nerek i zaburzeń metabolicznych.

W próbkach krwi oznacza się stężenie kreatyniny i mocznika oraz poziom glukozy, potasu i sodu. Zawsze wykonuje się badanie obrazowe – jest to zwykle USG, które pozwala określić rodzaj choroby i wykluczyć schorzenia dróg moczowych. Precyzyjna diagnostyka zapalenia nerek wymaga pobrania fragmentu tkanki nerkowej do badania mikroskopowego. Aby uzyskać fragment tkanki, wykonuje się biopsję nerki. W wielu przypadkach, mimo wykonania wszystkich koniecznych badań, nadal nie można ustalić przyczyny choroby nerek, jednak wyniki badań pozwalają wybrać najlepszy w danym przypadku sposób leczenia.

Choroba może mieć różny przebieg, dlatego wyróżnia się ostre kłębuszkowe zapalenie nerek (pojawiające się nagle) oraz przewlekłe kłębuszkowe zapalenie nerek (wydłużające się w czasie). Sposób leczenia kłębuszkowego zapalenia nerek zależy od tego właśnie, czy jest to zapalenie ostre, czy przewlekłe, od stopnia zaawansowania choroby i od obecności lub braku powikłań.

Kłębuszkowe zapalenie nerek – postępowanie

W przypadku zaobserwowania u siebie objawów mogących świadczyć o stanie zapalnym nerek należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub od razu z nefrologiem w celu odpowiedniego zdiagnozowania choroby i wprowadzenia leczenia.

Choć kłębuszkowe zapalenie nerek niekiedy nie daje żadnych dolegliwości, to zawsze jest przyczyną nieprawidłowych wyników badania moczu. Dlatego, aby zadbać o stan swojego zdrowia trzeba regularnie się badać, najlepiej przynajmniej raz w roku, robiąc przede wszystkim badania krwi i moczu.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą badań laboratoryjnych oraz ofertą konsultacji urologicznych Ober Clinic.