Hemoroidy to przykra dolegliwość – wywołuje ból, dyskomfort, objawiać się może obecnością krwi podczas wypróżniania. Istnieje wiele czynników, które zwiększają ryzyko ich występowania. Jakie konkretnie to czynniki? Kto jest narażony na hemoroidy? Sprawdzamy!

Na początek warto uświadomić sobie, że hemoroidy – czyli guzki krwawnicze – to w pełni naturalne, fizjologiczne sploty naczyń krwionośnych zlokalizowane w okolicach odbytu. W prawidłowym środowisku hemoroidy wypełniają się krwią, dzięki czemu utrzymują szczelność odbytu i pomagają w kontrolowaniu gazów oraz stolca. Czasami jednak na skutek różnych czynników prawidłowe hemoroidy powiększają się – powoduje to ból, pieczenie okolic odbytu, dyskomfort, czasem również obecność krwi podczas wypróżniania. Wówczas mamy do czynienia z hemoroidami patologicznymi.

Hemoroidy – kto jest narażony na ich rozwój?

Istnieje wiele czynników zwiększających ryzyko wystąpienia hemoroidów. Do tych najpoważniejszych zalicza się:

• siedzący tryb życia,

• nieodpowiednia dieta (uboga w błonnik i płyny),

• niedobór aktywności fizycznej,

• częste zaparcia,

• nadmierny wysiłek fizyczny,

• otyłość,

• ciąża,

• wiek powyżej 50. roku życia,

• nadużywanie środków przeczyszczających,

• problemy z perystaltyką jelit.

W jaki sposób leczy się hemoroidy?

Na szczęście współczesna proktologia ma skuteczne metody leczenia hemoroidów. W pierwszej kolejności stosowane są metody leczenia zachowawczego. Wykorzystywane są przede wszystkim środki farmakologiczne – w postaci czopków, sztyftów, żeli, maści i kremów. Mają one działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, odkażające, ściągające, znieczulające oraz uszczelniające naczynia krwionośne.

Jeżeli hemoroidy są bardziej zaawansowane, wdraża się leczenie zabiegowe. W naszej Ober Clinic wykonujemy m.in. leczenie hemoroidów metodą Barrona, zwane także opaskowaniem lub gumkowaniem hemoroidów. Zabieg polega na aplikacji na podstawę hemoroida specjalnej gumki, która odcina dopływ krwi do guzka, przez co stopniowo obumiera, a z czasem samoistnie odpada. Jest on mało inwazyjny, nie wymaga hospitalizacji ani znieczulenia (choć może być zastosowane lekkie znieczulenie miejscowe). Innym wykonywanym w Ober Clinic zabiegiem jest skleroterapia żylaków, czyli wstrzyknięcie leku powodującego powstawanie skrzepu i odpadnięcie guzka.

Choć objawy hemoroidów mogą być dla wielu osób wstydliwe, nie warto zwlekać z wizytą u lekarza – bez odpowiedniej terapii problem będzie się nasilać. Osoby borykające się z tym schorzeniem zapraszamy do Ober Clinic – zapewniamy opiekę doświadczonych proktologów i dostęp do nowoczesnych metod leczenia!