Stulejka to wada anatomiczna występująca u chłopców oraz mężczyzn, polegająca na zwężeniu otworu napletka, przez co niemożliwe jest odsłonięcie żołędzi penisa. Stulejka nie jest bardzo groźnym schorzeniem, ale zlekceważona może utrudniać współżycie seksualne oraz zwiększać ryzyko infekcji.

Stulejka to wada polegająca na zwężeniu napletka, przez co utrudnione lub zupełnie niemożliwe jest zsunięcie go z żołędzi penisa. Stulejkę dzieli się na wrodzoną oraz nabytą. Stulejka wrodzona jest stanem fizjologicznym, występującym u wielu nowo narodzonych chłopców, ustępująca samoistnie do 3. roku życia – jeśli do tego czasu nie zniknie, wskazane jest jej usunięcie chirurgiczne. Stulejka nabyta występuje zazwyczaj u dorosłych mężczyzn i może być spowodowana:

• stanami zapalnymi napletka,
  • nieodpowiednią higieną prącia,
  • przewlekłym cewnikowaniem,
  • urazami mechanicznymi prącia,
  • niektórymi chorobami ogólnoustrojowymi (np. nieuregulowaną cukrzycą).

Stulejka – objawy

Stulejka jest chorobą prostą w diagnostyce. Jeśli napletka nie można w ogóle zsunąć z żołędzi penisa, mamy do czynienia ze stulejką całkowitą. Jeżeli napletek można zsunąć tylko do rowka zażołędziowego, diagnozowana jest stulejka częściowa. W obu tych przypadkach próby zsunięcia napletka wywołują dyskomfort i ból, u dorosłych mężczyzn pojawia się on także podczas stosunków seksualnych. Dodatkowo, stulejka utrudnia, a czasem nawet uniemożliwia utrzymanie higieny okolic intymnych, co zwiększa ryzyko infekcji. Bakterie mogą z czasem infekować kolejne narządy, prowadząc do zakażeń układu moczowego, a nawet uszkodzeń nerek czy niepłodności.

Leczenie stulejki

U chłopców leczenie stulejki polega zazwyczaj na stosowaniu maści sterydowych, które ułatwiają odciąganie napletka. W trudniejszych przypadkach wskazany może być zabieg chirurgiczny. U mężczyzn zabiegi poszerzenia napletka albo całkowitego obrzezania są standardem. Mogą być wykonywane tradycyjną metodą chirurgiczną, ale również np. z zastosowaniem lasera. Po zabiegu pacjenci muszą przejść odpowiednią rekonwalescencję, a także przez określony czas powstrzymywać się od współżycia. Ze względu na bardzo silne unerwienie, penis potrzebuje czasu na pełne wygojenie.

Diagnostyką oraz leczeniem chirurgicznym stulejki u pacjentów w każdym wieku zajmują się doświadczeni urolodzy z Ober Clinic. Wszystkich panów wymagających tego typu pomocy zapraszamy do kontaktu -> https://oberclinic.pl/kontakt/.