Nasza skóra działa jak „papierek lakmusowy”, pokazując wszystkie odchylenia od norm i nieprawidłowości w codziennym funkcjonowaniu. Nieprawidłowa dieta, konsumpcja używek, niedostateczna higiena czy wewnętrzne stany chorobowe to sytuacje, w których nietrudno o stany zapalne skóry. Jednym z nich jest trądzik różowaty – choroba przewlekła, na którą co wrażliwsze osoby łatwo zapadają. Dzisiejszy artykuł przedstawi podstawowe informacje na temat trądziku różowatego i podpowie, jak sobie z nim radzić.

Co wywołuje trądzik różowaty?

Niestety, musimy rozczarować osoby, które oczekują jednej, konkretnej odpowiedzi lub ścisłej listy etiopatogenezy tego schorzenia. Tak naprawdę czynników wywołujących trądzik różowaty jest całe mnóstwo, a na każdą osobę dany czynnik może mieć zupełnie inny wpływ. Jednym wystarczy kilka dni nieprawidłowej diety lub impreza suto zakrapiana alkoholem, inni z kolei będą niewrażliwi na spożywane produkty. Powszechnie znane bodźce wywołujące lub zaostrzające trądzik różowy to:

• Zbyt długa ekspozycja na promienie słoneczne i promieniowanie UV;
• Wzmożony stres i nerwowe sytuacje;
• Spożywanie ciężkostrawnych potraw;
• Nadmierna konsumpcja alkoholu;
• Choroby o podłożu endokrynologicznym (np. zaburzenia tarczycy);
• Podłoże łojotokowe, w szczególności nadprodukcja łoju;
• Ekspozycja na silne substancje chemiczne, szczególnie substancje drażniące;
• Stosowanie leków obniżających poziom cholesterolu;
• Korzystaniem z basenów z silnie nachlorowaną wodą;
• Gwałtowne zmiany temperatury;
• Zaburzenia związane z fazami cyklu;
• Nieodpowiednia pielęgnacja i higiena skóry;
• Nadmiarem witamin z grupy B, w szczególności B6 i B12;
• Choroby pasożytnicze, w szczególności zakażenie nużeńcem ludzkim;
• Podatność genetyczna na zmiany skórne;

Mimo zaawansowania medycyny, o trądziku różowatym w dalszym ciągu mówi się, że jest to zespół niejednolitych objawów o zróżnicowanej etiologii. Innymi słowy – nie ma jednego ścisłego bodźca, który wywołuje to schorzenie. Dobry dermatolog może jednak ustalić podłoże trądziku różowatego, a następnie wskazać te elementy, które mogą przyczyniać się do jego powstawania. Dzięki temu możliwe będzie szybsze załagodzenie choroby skórnej i zapobieganie jego powstawaniu w przyszłości.

Jak sobie poradzić z zaczerwienieniem twarzy?

Gdy na twarzy pojawią się charakterystyczne, czerwone plamki połączone z grudkami, konieczna będzie wizyta u dermatologa. W tym przypadku polecamy usługi specjalisty z Ober Clinic, który z precyzją i skutecznością podejmuje się leczenia takich schorzeń. Na podstawie konsultacji ogólnej i badań dermatoskopem zostanie przygotowana metoda zwalczania choroby. Najpopularniejszy sposób walki z zaczerwienieniem twarzy jest stosowanie leków miejscowych w postaci żelów lub kremów. Przy silniejszych postaciach trądziku dermatolog rozważy zastosowanie antybiotykoterapii – te z kolei dostępne są zarówno w postaci maści, jak i tabletek doustnych. Poza przyjmowaniem leków, lekarz wskaże nam linię produktów lub konkretny produkt do pielęgnacji skóry. Może się bowiem okazać że standardowe produkty z supermarketu lub drogerii jeszcze bardziej pogłębiają problem i konieczne jest używanie dermokosmetyków. Jeżeli dermatolog podejrzewa wywołanie trądziku przez chorobę współistniejącą, z pewnością skieruje nas na dalsze leczenie specjalistyczne do odpowiedniego lekarza.