Skleroterapia hemoroidówHemoroidy to bolesna i dość krępująca dolegliwość, która może przytrafić się każdemu. Na szczęście są skuteczne i mało inwazyjne metody leczenia hemoroidów – jedną z nich jest skleroterapia.

Na początek warto uświadomić sobie, że hemoroidy to zupełnie naturalne sploty żylno-tętnicze, zlokalizowane w kanale odbytu u każdego człowieka. Ich rolą jest m.in. uszczelnienie kanału odbytu co zapobiega nietrzymaniu gazów i stolca. Na skutek niektórych czynników – np. pracy siedzącej, przewlekłych zaparć czy otyłości – hemoroidy mogą się jednak powiększać ,wypełniać się nadmiernie krwią, wypadać. Wywołuje to dyskomfort, pieczenie, a na skutek pękania hemoroidów może objawiać się obecnością krwi podczas wypróżniania. Wówczas mamy do czynienia z chorobą hemoroidalną , która wymaga leczenia. Zmiany na wczesnym etapie , można leczyć zachowawczo, przy pomocy działających miejscowo żeli, maści czy czopków. Bardziej zaawansowane hemoroidy leczy się już zabiegowo lub operacyjnie. Jednym z najbardziej skutecznych, a zarazem najmniej inwazyjnych zabiegów jest skleroterapia hemoroidów.

Skleroterapia hemoroidów – co to za zabieg?

Skleroterapia hemoroidów to zabieg, który polega na wstrzyknięciu w zmieniony chorobowo splot żylno-tętniczy specjalnej substancji chemicznej, która wywołuje w nim kontrolowany stan zapalny. Prowadzi to najpierw do zwłóknienia, a później do trwałego zamknięcia światła naczynia (obliteracji). Zabieg wykonuje się u pacjentów z powiększonymi  hemoroidami szczególnie wówczas  gdy występują  krwawienia o  małym lub średnim  nasileniu.

Skleroterapia hemoroidów – jak przebiega?

W zależności od liczby hemoroidów, skleroterapia trwa od kilkunastu minut do pół godziny. Pacjent przyjmuje pozycję kolankową-łokciowa ( klęczy opierając się na łokciach). Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. Po jego aplikacji do odbytu pacjenta wprowadza się anoskop, czyli specjalny wziernik wyposażony w kanał na igłę. Następnie lekarz wstrzykuje pod powierzchnię guzka środek obliterujący. Od razu po zakończeniu zabiegu można wrócić do normalnych aktywności, a w ciągu kilku kolejnych dni należy zgłosić się na wyznaczoną przez lekarza wizytę kontrolną.

Skleroterapia hemoroidów – powikłania i przeciwwskazania

Powikłania po skleroterapii hemoroidów są bardzo rzadkie – u niektórych pacjentów może wystąpić niewielki ból oraz plamienie z odbytu, które jednak ustępują samoistnie w ciągu kilku dni. Mimo ogólnego bezpieczeństwa, którym cechuje się zabieg, nie wykonuje się go u wszystkich. Wśród przeciwwskazań znajduje się m.in. alergia na którykolwiek składnik środka obliterującego, ciąża oraz aktywne nowotwory.

Skleroterapia hemoroidów jest skutecznym zabiegiem, jednak pamiętać należy o późniejszym przestrzeganiu zasad profilaktyki hemoroidów. Zalicza się do nich m.in. stosowanie diety zapobiegającej zaparciom oraz aktywność fizyczna.