Czym jest cystoskopia?

Cystoskopia, czyli inaczej wziernikowanie pęcherza moczowego, to badanie diagnostyczne polegające na oglądaniu wnętrza pęcherza moczowego. Zabieg wykonuje się przy użyciu cystoskopu, czyli narzędzia endoskopowego o średnicy ołówka, który poprzez cewkę moczową wprowadza się do pęcherza moczowego, co daje możliwość oglądania dostępnej w ten sposób części dróg moczowych.

Kiedy wykonuje się badanie cystoskopii?

Cystoskopia jest badaniem wykorzystywanym w diagnostyce urologicznej. Wskazaniem do wykonania cystoskopii są:

• podejrzenia guza pęcherza moczowego
  • krwiomocz
  • kamica moczowa
  • zapalenia pęcherza moczowego
  • wady rozwojowe cewki moczowej i pęcherza
  • dolegliwości bólowe i podrażnieniowe ze strony układu moczowego
  • podejrzenie gruźlic pęcherza moczowego.

Przygotowanie do cystoskopii

Badanie nie wymaga szczególnych przygotowań. Przed planowanym wykonaniem cystoskopii należy poinformować urologa o wiadomych alergiach na leki. Bezpośrednio przed wykonaniem badania należy oddać mocz, w celu opróżnienia pęcherza. Osoby, u których występuje zwiększone ryzyko infekcji układu moczowego dostają na 1 – 2 dni przed zabiegiem leki przeciwbakteryjne.

Przebieg cystoskopii

Cystoskopia, w klinice Ober Clinic, przeprowadzana jest w znieczuleniu miejscowym. Badanie przeprowadza się na specjalnym fotelu (przypominającym fotel używany w czasie badania ginekologicznego). W trakcie przeprowadzania badania pacjent leży na plecach z rozchylonymi, zgiętymi w stawach biodrowych i kolanowych oraz opartymi na podbródkach nogami. Przed wprowadzeniem cystoskopu urolog przemywa ujście zewnętrzne cewki moczowej przy użyciu płynu odkażającego, a następnie wprowadza do cewki moczowej żel, który miejscowo znieczula i nadaje poślizg. Po tych działaniach lekarz może już wprowadzać cystoskop do pęcherza poprzez cewkę. W trakcie badania urolog ocenia cewkę moczową oraz pęcherz. Obserwacji poddawany zostaje również mocz, wydobywający się z ujść moczowodów.

Po cytoskopii

Po wykonaniu badania, przez 1 – 2 dni, pacjent może odczuwać dyskomfort przy oddawaniu moczu i uczucie pieczenia cewki moczowej. Jeśli objawy nie ustępują, a nawet nasilają się, trzeba niezwłocznie skontaktować się z lekarzem.

Niezwykle ważne, po przebytym badaniu, jest zwiększenie ilości przyjmowanych płynów. Po wykonaniu cystoskopii pacjent musi przyjmować leki przeciwbakteryjne przepisane przez lekarza. Czasami, po cystoskopii, może pojawiać się krew w moczu. Wiąże się to z uszkodzeniem błony śluzowej dróg moczowych. Mimo że wykorzystywany sprzęt jest sterylny, a okolice cewki moczowej są odkażane przed zabiegiem, może dojść do zakażenia układu moczowego. W takim przypadku pacjent musi przyjmować przepisane przez lekarza antybiotyki.